Aspen Label Night

Veder + Promesa

JazzLab

MIXNIEUW WERKEXPERIMENT

Dit evenement is voorbij.

Aspen Edities werd opgericht door muzikanten Ruben Machtelinckx en Niels Van Heertum, samen met schrijfster Sanne Huysmans. Ze geven naar eigen zeggen ‘integrale muziek’ uit, muziek die ontsnapt aan traditionele genres, gemaakt door muzikanten die op koppige wijze een geheel eigen pad kiezen.

VEDER

Hoe dynamisch en veelzijdig het muzikantschap van euphoniumspeler Niels Van Heertum zich ook ontwikkelt, in zijn diep persoonlijke projecten zoekt hij rust en eenvoud op. Dat blijkt ook bij Veder, zijn akoestische kwartet.

In deze groep krijgt Van Heertum het gezelschap van vaste kompaan Ruben Machtelinckx (gitaar) en een karaktervol blazerspaar: Joachim Badenhorst (rieten) en Eivind Lønning (trompet). Veder bracht in 2017 zijn debuutalbum evergreen uit. 

Veder brengt subtiel gelaagde composities die door het viertal vrank en vrij worden omspeeld. Andere stukken worden op het moment zelf gecomponeerd, maar klinken even helder en hecht. Het lijkt regelmatig alsof inspiratie gezocht wordt bij de natuur: de muziek vloeit en stroomt, heeft een markante openheid die weldadig aanvoelt en toch voor de nodige prikkels zorgt. Het is muziek om geduldig op je te laten inwerken, geen instant sugar rush. Dit najaar verschijnt het tweede album van Veder bij Aspen Edities.



Joachim Badenhorst klarinet, basklarinet
Eivind Lønning trompet
Niels Van Heertum euphonium
Ruben Machtelinckx gitaar, banjo


PROMESA: THOMAS JILLINGS + STIJN COOLS

Thomas Jillings is een saxofonist, al is daar in dit duo weinig van te merken. Deze samenwerking ontstond uit Jillings’ fascinatie voor synthesizers en hij neemt plaats achter de knoppen en toetsen. Die keuze is niet nieuw. In de laatste projecten van Linus, zijn groep met Ruben Machtelinckx, en in de popgroep Moonboat trekt hij zijn instrumentarium meer en meer open. Ook in de dansvoorstellingen ‘Organism’ en ‘Goodbye Princess’ koos hij voor elektronische composities.

Stijn Cools waagde zich al aan elektronische experimenten, onder meer in AAN/EOP, zijn project met Bert Cools en Andrew Claes. Maar in dit duo houdt hij het bij zijn kernkunde: drums. Net als Jillings benadert hij muziek vaak vanuit een conceptuele invalshoek. Bijvoorbeeld bij Book of Air – vvolk (een onderzoek naar tijd en tempo) en Book of Air – eldtone (de muzikale vertaling van de sonische texturen van natuurplekken).

Die combinatie leidt tot een bedachtzaam project met een open vizier, een oefening in dualismen die vervolgens moeiteloos weer worden overbrugd. Op deze plaat volgen de twee muzikanten parallelle sporen. De schijnbaar afstandelijke klank van de synthesizers vertelt een menselijke verhaal waarin melodie en harmonie primeren. De percussie is even prominent en doet eigenzinnig haar ding met die andere muzikale parameter: ritme.

Het resultaat is een soort grootsheid in het minimale. De setting is duidelijk en de muziek heeft een zekere transparantie. Tegelijkertijd is ze groots in klankbeeld en in ambitie: de muzikanten vertrouwen erop dat twee gescheiden sporen toch samen aan iets diepers kunnen raken en ook voor de luisteraar een samenklank worden. Promesa houdt een haast naïeve belofte in van elkaar te vinden over individuele perspectieven heen.



Thomas Jillings synths
Stijn Cools drums/percussie



in samenwerking met Jazzlab



"Van Heertum & co. claimen eigen ruimte en vullen die naar eigen believen in. Minstens zo opvallend is de emotionele rijkheid die dit album kenmerkt : er is het zachte ontluiken bijvoorbeeld, net als het fluisteren van woorden. Maar wat een poëtische zeggingskracht. Wat deze tijdloze klankenwereld allemaal oproept, gaat vér voorbij het zegbare. Ontdek het, koester het als een geheim.”

"Promesa is een warme, fragiele, clevere en bedachtzame prachtplaat van mystieke dromerigheid ; niets dan eerlijke en waarlijk oprechte oorsmeer, voor zij die ondanks deze woelige, chaotische tijden nog echt in goudeerlijke en tijdloze muziek geloven."

Schrijf je in op de nieuwsbrief!