Timing
19.45u.: de living is open
20.30u.: openingsband
21.00u.: start jam
23.00u.: einde jam
Een jamsessie in Rataplan biedt muzikanten de ruimte om te experimenteren, te groeien en samen te creëren. Maar ook als publiek zie je iets magisch ontstaan.
Curator Jon Birdsong nodigt elke laatste maandag van de maand andere gasten uit. Tijdens het openingsconcert zetten zij de toon voor de avond. Nadien is iedereen welkom om mee te jammen.
"De Jamsessie is een geweldige ervaring om te spelen met muzikanten van hoog niveau. Vanuit mijn ervaring met het dirigeren van grote improvisaties, wil ik iets meer sturing geven door de muzikanten gericht in te zetten en ruimte te geven." - Curator Jon Birdsong
Een Jamsessie is elke laatste maandag van de maand.
Breng je eigen instrument mee; drums, piano, gitaar- en basversterker zijn voorzien.
Inkom met vrije bijdrage.
Openingsband
ghenwa (noiré) abou fayad is een zanger en muzikant die zich bezighoudt met oosterse muziek, synthesizers en de Libanese bouzouqi, een langhalsluit die is gestemd op de microtonale intervallen van de Arabische maqam. In haar optredens verkent ze storytelling als een manier om thema's als verlies, herinnering en ontheemding te verwerken, waarbij ze vaak put uit de sociaal-politieke omstandigheden in Libanon en de migratie in Europa. Ze combineert oosterse melodieën met elektronische texturen en stemmen. Improvisatie en archivering staan centraal in haar praktijk, en de bouzouqi speelt een cruciale rol, zowel als bewaarder van een traditie als als een opnieuw uitgevonden stem in de hedendaagse experimentele muziek.
Verena Rizzo is een muzikant en componiste uit Napels. Verena studeerde klassieke contrabas aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen (2019) en speelt tegelijkertijd tammurriata, de volksmuziek van Campanië, met tamboerijn en chitarra battente. Hun composities brengen invloeden uit ambient, folk en klassieke muziek samen en weerspiegelen hun klassieke opleiding, hun sterke band met de Napolitaanse tradities én hun nieuwsgierigheid naar klanken en melodieën uit diverse tradities. Omdat musica popolare meestal mondeling wordt overgedragen, vindt hen het belangrijk om het te annoteren en te archiveren, zodat deze praktijken levend blijven.